maandag 13 februari 2012

Kennismaking met het Zweedse onderwijs

Hej!

Gisteren zijn we op uitstap geweest naar de zee. Met de bus gingen we naar het plaatsje Bönan. Wat we daar zagen was echt prachtig! Wat een mooi uitzicht, wat een mooi landschap! Sommigen delen van de zee waren bevroren en dat zorgde natuurlijk voor fantastische foto's (klik hier). Yannick en ik maakten nog een diepe wandeling in de plaatselijke bossen. Na het missen van onze bus (die op een paar meter van ons wegreed), gingen we al liftend naar Sätra. Dank aan het vriendelijke, oudere koppel!


Vandaag zijn we op uitstap geweest voor het vak van Bengt. Rond 07u30 vertrokken we deze ochtend aan de bushalte in Sätra. Van daaruit vertrokken we richting Skutskär, de woonplaats van onze leerkracht. We werden er door hem opgewacht met een 'spark'. Dat is een soort slee waar vooraan iemand kan opzitten, en die al 'steppend' wordt verder geduuwd. We maakten nog een, op zich korte, maar koude wandeling richting de Älvboda Friskola. Een school die zowel basisonderwijs als secundair onderwijs aanbiedt.

Na een korte briefing van Bengt, mochten we vrij rondlopen in de school. We mochten de klassen binnengaan, meedoen met de kinderen, vragen stellen,... Wat ons direct opviel was dat er niemand, zowel de leerkrachten als de leerlingen, schoenen droeg. Deze werden uitgedaan en men liep rond op zijn/haar kousen. Dit zorgde ervoor dat de school iets huiselijks kreeg. Een tof idee! 

Nadien gingen we eens rondlopen in de school. Natuurlijk ging ik direct naar de klassen van de lagere school. Ik zag de klassen van de 2th, 3th en 4th grade. Op zich waren het mooie, propere klassen. Ze waren bijna allemaal heel ruim, maar kaal. In 'onze' klassen hangen bijna alle muren vol met prenten, posters en allerhande informatie. Ook hangt er in iedere klas een blad met afspraken aan de deur, net zoals de takenborden. In de lagere school van de Älvboda Friskola heeft iedere klas meerdere leerkrachten. Ze hebben bijvoorbeeld een leerkracht Zweeds, een leerkracht Wiskunde enzoverder. Hoe komt dit? We kwamen te weten dat, als je aan de lerarenopleiding wilt beginnen, je moet kiezen uit twee opties. Ten eerste: Zweeds en 'social skills' (zoals bijvoorbeeld Godsdienst), en ten tweede: Wiskunde en Wetenschappen (waaruit je nog keuzes hebt uit Geschiedenis, Aardrijkskunde,...).

Wat ons het meeste opviel aan deze lagere school was het ICT-aspect. Iedere klas bezit over een dertiental laptops, draadloos internet, tablets,... De kinderen leren hier zelfs lezen en schrijven op een tablet. Van in de 2th grade leren ze woorden en zinnen inspreken in een tablet, om deze dan vervolgens te publiceren voor de ouders. Van zo'n ICT-integratie kunnen wij (voorlopig) maar dromen zeker? De kinderen krijgen van jongs af aan een verantwoordelijkheid. Zo maken ze gebruik van diverse blogs en werken ze heel veel met Google Docs. Ook de internationale projecten worden hoog in het vaandel gedragen. We maakten kennis met 'storyline'. Dat is een project waarbij er wordt samengewerkt met een school in Amerika. De leerlingen wisselen informatie uit en werken samen rond een bepaald thema. Nu waren de kinderen van de 4th grade aan het werken rond Vikingen. 

Het was een toffe en leuke ervaring met een Zweedse lagere school! Ik kijk al uit naar meer :-)

Bram.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Leuk om te lezen, maar kunt u, behalve over de geweldige ict-mogelijkheden mij iets zeggen over hoe de leraren daar precies omgaan met zowel de zwakke als de gemiddelde en begaafdere leerlingen?
      En als er overal in elk lokaal méér dan één leraar is, wat doen die dan tegelijkertijd precies en met wie?
      Ik hoop op een antwoord van u!

      Verwijderen